Lördag 6 januari

6 dagar in i januari. Hur går det? 

- 0.4 kg måndag-fredag
- 2x5km gjorda 
- inget fika, godis, läsk på vardagar 
 Resterande punkter att förändra varje vecka har gått sådär, men detta är första veckan och nästa vecka är tjejerna tillbaka på förskolan och Johan byter jobb och får raka veckor. Så då ska väl allt gå lite bättre. 

Vad har vi gjort i veckan? 
Vi har träffat vänner. 
Tjejerna har fått julklappar och födelsedagspresenter i efterskott. 
Så tacksamma vi är för allt fint vi fått och för att ni förgyller vårt och våra barns liv ❤️ 

I torsdags var vi på bvc, vincents 5 månaders kontroll och Freyas 4 års kontroll. 
Vincebt hade på 1 månad ökat 1.2 kg och vuxit 3 cm. Han som kämpat med vikten och förr förra gången var påväg alldeles för långt ner och förra gången med nöd och näppe hade klättrat lite i kurvan, 
(null)

Nu ligger han bara någon kurva under "normalt" på vikten 
(null)

Och lite bättre till på längden. Så skönt att amningen fungerar klockrent nu och att han numera är det barn jag helammat längst. 
Vi har börjat ge lite mat också, vilket bvc trodde var en av anledningarna till att han ökat så i vikt och längd. Inte pga maten i sig utan att smakisar triggat igång hans aptit så han har ökat på amningen. 

Han är iaf matglad och jag ska försöka mig på lite rutiner och att öka lite mer successivt nu veckorna fram tills han blir 6 månader. 

Freya hade 4 års kontroll och skötte sig exemplariskt. Gjorde precis allt hon blev tillfrågad om och tyckte det var roligt. Fick mycket beröm för att hon kunde koncentrera sig och lyssna på instruktioner. 
Här fick hon 
-kolla synen 
- gå balansgång på en röd tejp
-måla
-pärla på snöre
- räkna
- berätta om bilder i ett blädderhäfte
- hörseltest
- vikt/längd

Kan ha glömt något (allt detta gjorde iofs Thea också när vi var där, så hon fick också ok stämpel på 4 års kontrollen fast hon bara är 2.5 😂) Freya "klarade" allt långt över vad som var godkänt MEN hon har inte ett helt korrekt utal när hon pratar, vilket vi vet. Hon blandar ofta ihop u och y och har svårt för r och ibland "sche" ljud och även tex stjärna blir härna. 
Barnmorskan var inte orolig utan sa att nästa kontroll är nästa år och att vi kolla hur det är då och var vi oroliga kunde vi höra av oss så skulle vi få hjälp. 
Barnmorskan sa att det kunde ha att göra med att hon var sen med talet och nu kunde mycket mer ord än vad som väntas av en 4 åring och hade mycket längre meningar än vad de räknar med att en 4 åring ska kunna och då slarvar hon med uttal. För er som träffat mig irl vet ju att jag pratar groteskt snabbt och de som könnervmig bra vet ju att jag när jag blir ivrig typ stammar... jag vill liksom få med så mycket att huvud och tunga inte samarbetar, så jag tänker att Freya är lite lika där, för ber vi henne säga stjärna flera ggr så efter ca 4-5 ggr säger hon ju rätt. 

(null)

Torsdag eftermiddag/kväll åkte vi till badhuset med grannarna, åt medhavd kvällsmat, eller tjejerna åt ( Johan och jag lagade kycklingburgare när vi kom hem) sen slängde vi på dem pyjamas redan i omklädningsrummet så de var bara att slänga i säng efter tandborstning och hårborstning när vi kom hem. 

 Idag var jag även iväg till gymmet innan lördagsmaten, yay, blir en tur i morgon med. 
Nytt år nya vanor 💪 
(null)