17 Mars torsdag

Hej vänner! 
Vilket väder vi haft denna vecka! Sol och  upp emot 14-15 grader. 

Vilken solstråle Freya varit denna vecka. 
Klätt sig utan tjat, borstat ränderna utan tjat, tagit på sig ytterkläder utan tjat. Gått och pratat, sjungit och skrattat hela vägen till förskolan, ätit bra där och följt med snällt hem. Vi har pussats, kramats, lekt myst och massa annat. Vad mycket energi hon ger när hon mår bra och är på bra humör. 

Vi har också kommit på vem Kicki är. 
Freya har i några veckor pratat om Kicki. 
Freya Kicki kissen. 
Freya Kicki... Det ena och det andra. 
Och vi frågade, 
Heter kissen Kicki? 
Nej! 
Har Kicki en blomma? 
Är Kicki på förskolan? 
Sen här om dagen satt hon på köksön, flyttade runt med min olivolja och tomatsalsa burk m.m och tappade/rullade iväg en som rullade ner på golvet. 
"Freya, var försiktig med mammas burkar. Mamma blir ledsen om de hamnar på golvet." Var på hon i trots rullade iväg en till. Jag lyfte då ner henne från ön, plockade upp flaskorna. Och hon fick tjura på golvet någon minut innan jag satte mig på huk och sa "ska vi kramas?" Nickning och snyftning från Freya, "mamma blir jätte ledsen när hennes flaskor hamnar på golvet." Mam måste vara försiktig så dem inte går sönder." 

Senare på kvällen hade Johan lyft upp henne så hon satt på köksön, jag ser henne och hon säger "mamma! Eya Kicki omma" och världens smile. 
Då föll poletten ner. 
Freya försiktig blomma. 
Frågade om Freya var försiktig och fick samma mening tillbaka med en nickning... 
Kicki - försiktig 

Hon har så roliga ord. 
Just nu säger hon ofta 
"Yaj jägje arjj!!" - jag är jätte arg. 
"Yaj jill jöjga deel" och så håller hon händerna under hakan och tindrar med ögonen - jag vill göra det

Sprutar ord och meningar ur henne. 

Idag tog Erica och jag långpromenad och hade fått ihop ca 10 000 steg när vi kom hem kl 11. 
Och igår var vi ute hela eftermiddagen med barnen. 





Har idag städat bort strl 62 och 68 ur Theas garderob och fick nu plocka upp allt det underbara Freya haft i strl 74. 
Två lådor med kläder. Hon behöver inte mycket nytt i vår. 
Däremot ska allt i strl 86 ner i lådor ifrån freyas Garderob så det blir en massa nytt i 92 och 98...

På H&M får man ju alltid ta en strl större, upplever deras strl som små. 

Nu dags att sova. Vi testar nya rutiner på Thea, nen vill inte jinxa det och berätta förens vi ser att det fungerar. 

Natti natt